

Ilmat pihalle – kehityshanke
Kuluttajapakkausten keräyksessä suurin merkitys on kuluttajan toiminnalla kotona, kiinteistöllä ja keräyspisteellä. Keräysastioissa on paljon ilmaa, koska pakkauksia jätetään litistämättä.
Kiinteistökohtainen pakkausjätteen erilliskeräys laajenee kesällä 2023. Keräys tulee entistä lähemmäksi kotitalouksia tuoden mukanaan uusia, innokkaita pakkausten kierrättäjiä edistämään kiertotaloutta.
Ilmat pihalle -hankkeen tavoitteena onkin opastaa ja motivoida kuluttajia litistämään kartonkipakkaukset ja täyttämään keräysastiat tehokkaammin sekä jakaa hauskoja tapoja litistää. Onnistuminen tuo tullessaan siistimmät roskakatokset ja vähemmän tyhjennyksiä, kuljettamista, polttoainetta sekä päästöjä.
Kokosimme kymmenen erilaista litistystyyliä videolle. Mikä on sinun tyylisi litistää?



Postaa oma litistysvinkkisi
Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä ja TikTokissa
@ilmatpihalle
#ilmatpihalle #litistä #muistalitistää #kartonkikiertää
#IlmatPihalle #Litistä #MuistaLitistää #KartonkiKiertää

#IlmatPihalle #Litistä #MuistaLitistää #KartonkiKiertää

Litistämällä kaikki kartonkipakkaukset entistä paremmin ja mahdollisesti myös keräysastioita kehittämällä voidaan
tehostaa keräystä siten, että sekä ympäristö että kukkaro kiittävät.
Lisää litistämistä 20 %

Jos tyhjennyspaino kasvaa 20 %

Lisäämällä pakkausten litistämistä ja kasvattamalla tyhjennyspainoa esimerkiksi vain 20 %:lla saadaan keräysastiaan mahtumaan litistettynä 120 maitotölkkiä tai 20 tyypillistä aaltopahvilaatikkoa enemmän tyhjennyskertaa kohden.
Puolet vähemmän tyhjennyksiä, kustannuksia ja päästöjä

*Keräysastioiden tyhjennyspaino on keskimäärin 15 kg, kun potentiaali litistämällä kaikki pakkaukset voisi olla jopa kaksinkertainen. Tämä tarkoittaisi puolet vähemmän tyhjennyksiä, kustannuksia ja päästöjä.

Paperi- ja kartonkipakkaukset ovat paperi-, kartonki-, nestekartonki- ja aaltopahvipakkauksia, nimitetään myös
kuitupakkauksiksi. Ne kerätään kuluttajilta nimellä ”Kartonki”.
Kartonkikeräykseen saa laittaa tyhjät, puhtaat, kuivat ja litistetyt paperi- ja kartonkipakkaukset.
Niitit, tarrat ja teipit saa jättää pakkaukseen.
- Aaltopahvilaatikot
- Kartonkitölkit, esim. maito- ja mehutölkit (muovikorkit muovinkeräykseen)
- Kartonkiset einespakkaukset, kuivatuotteiden kartonkipakkaukset
- Kuivien tuotteiden kartonkipakkaukset, esim. muro- ja keksipaketit
- Paperipussit ja -kassit
- Pizzalaatikot, munakennot
- Kartonkiset kertakäyttöastiat
- Wc- ja talouspaperirullien hylsyt
- Käärepaperit, esimerkiksi kopiopaperin kääreet
- Juomien pahviset monipakkaukset, esim. sixpackit ja salkut
Litistysvinkkejä
AALTOPAHVILAATIKOT
Eniten tilaa vievät isot verkkokaupan pakkaukset ja elintarviketoimitusten laatikot. Muista litistää ne aina.
KARTONKITÖLKIT
Litistä maito- ja mehutölkit sekä pakkaa sisäkkäin
(muovikorkit muovipakkausten keräykseen).
PAPERIPUSSIT JA -KASSIT
Hyödynnä pussit ja kassit pakkaamalla niihin pieniä kartonkipakkauksia sekä talous- ja wc-paperirullien hylsyjä.
JUOMIEN PAHVISET MONIPAKKAUKSET
Litistä sixpackit ja salkut tai pakkaa niihin muita litistettyjä kartonkipakkauksia.



#IlmatPihalle #Litistä #MuistaLitistää #KartonkiKiertää

Edellinen kampanja
Vuoden 2021 kampanjan vaiheet ja tulokset
Ilmat pihalle -somekampanjanjassa kesällä 2021 muistutimme litistämisen tärkeydestä eri somekanavilla (Twitter, Instagram, Facebook, TikTok). Keräsimme kuluttajilta ideoita ja motivointikeinoja kartonkipakkausten litistämiseksi ja tehokkaaksi keräämiseksi.
Pilotti Oulun seudun taloyhtiöissä
Hankkeen pilottivaiheessa kärki-ideat jalkautettiin 10
Oulun seudun taloyhtiöön, joiden asukkaille opastettiin litistämistä eri
keinoin. Opastuksen ja ideoiden konkretisoitumista käytännöiksi
seurattiin punnitsemalla kartongin keräysastiat pilotin seurantajakson
aikana.
Seurannasta taloyhtiöissä vastasi Wastebook Oy ja Suomen
Kuitukierrätys Oy. Keräysastioiden täyttöastetta ja tyhjennysväliä
seurattiin astioihin asennetuilla Jaete-antureilla.
Osallistujien haastattelut
Lopuksi syksyllä 2021 haastateltiin pilottiin osallistuneiden
taloyhtiöiden asukkaita heidän kokemuksistaan sekä laadittiin raportti
ja jatkotoimenpidesuositukset konkreettisten litistämisohjeiden
laadintaan. Haastatteluista ja lajittelukoulutuksesta sekä some-kanavien
ylläpidosta vastasivat Suomen Kuitukierrätys Oy:n yhteistyökumppanit
Package Testing and Research ja Aninka.
Tulokset
Pilottiin osallistuneissa taloyhtiöissä parannettiin tyhjennyspainoja
keskimäärin 16 % heti aluksi, kun keräysastioihin oli kiinnitetty
kampanjatunnukset "tyyli on vapaa, kunhan muistat litistää". Hankkeen
lopuksi saavutettiin jopa 38 % paremmat tyhjennyspainot ennen kampanjaa
mitattuun lähtötasoon verrattuna. Ilahduttavaa oli myös huomata, että on
mahdollista litistää vielä kampanjan tuloksiakin paremmin -
litistämisestä muistuttaminen ja siihen kannustaminen on vähintäänkin
yhtä tärkeää kuin itse litistäminen!